Відділ освіти Вишгородської РДА

Демидівська спеціалізована школа

ПСИХОЛОГО – ПЕДАГОГІЧНИЙ СЕМІНАР

«Філософія

ненасильницького спілкування

Маршала Розенберга»

Підготувала і провела:

Практичний психолог

Мельниченко

Валентина Михайлівна

Демидів 2016

СТРУКТУРА ПРОВЕДЕННЯ

1. Привітання, вступ

1.1.Вступне слово

1.2.Вправа «Знайомство» (робота з серветками)

2. Основна частина

2.1. Інфор.повідомлення «Маршал Розенберг та його теорія ненасильницького спілкування»

2.2. 4 ступені моделі ННС

2.3. Я – це ти, ти – це я

2.4. Як застосовувати на практиці метод ненасильницького спілкування

2.5. Вправа «Інформаційне повідомлення про людину, особистість, індивідуальність» (схема на дошці)

2.6. Психогеометричний тест Сельми Делінгер (малюнок на дошці, індивід.малюнок з геометр.фігур, розшифровка малюнків)

2.7. Інформаційне повідомлення про емоції та потреби» (огляд термінів)

2.8. Вправа «Інформаційне повідомлення про систему ненасильницького спілкування (ННС) Маршала Розенберга, що презентує модель спілкування Вовків, модель спілкування Жирафів» (Позиції Вовка і Жирафа)

2.9. Вправа «Інформаційне повідомлення про стиль спілкування Вовка» (вовче навчання)

2.10. Вправа «Інформаційне повідомлення про стиль Жирафа» (вірш «Жираф», Процес ННС, алгоритм дій Жирафа за Сереною Руст)

2.11. Вправа «Коли я…» (робота з м»ячиком)

2.12. Вправа «Переклад з мови Вовка на мову Жирафа»

(робота в групах)

Заключна частина

3.1. Обмін враженнями.

3.2. Вправа «Як допомогти собі?» (Способи релаксації, побажання)

Вступ

Шановні колеги!

Мета сьогоднішнього семінару-тренінгу сформувати у вас навички ненасильницького спілкування для того, щоб надалі ви могли їх використовувати у своєму житті та діяльності. Сподіваюсь, цей семінар-тренінг буде для вас цікавим, захоплюючим і вельми корисним. Бажаю успіхів!

Тема сьогоднішнього нашого спілкування виникла у мене після знайомства з однією прекрасною людиною. Це психолог, спеціаліст по філософії Розенберга або ж як її ще називають «ненасильницьке спілкування» Віра Василівна Дрізо.

Ненасильство – не стратегія, яку можна використати сьогодні і відмовитися від неї завтра. І це не та річ, що зробить вас беззахисним; ненасилля – це творення позитивних стосунків між людьми замість суперництва, що домінує в нашому світі… Сутність ненасильства – відкрити душу позитиву», – так в передмові до книги М.Розенберга написав Арун Ганді, засновник і президент Інституту ненасильства Махатми Ганді.

Теорія ненасильницького спілкування Розенберга базується на гуманістичній філософії Махатми Ганді, який говорив: « Ми часто хочемо змін. Але не усвідомлюємо, що поки ми самі не станемо тими змінами, які бажаємо бачити у світі, ніяких змін ми не побачимо». На жаль, ми часто чекаємо, щоб першими змінилися інші. А виявляється, що все ось так просто, треба лише змінитися самому. Іншими словами «Почни з себе!».

Психолог: І я пропоную почати нашу роботу із знайомства, так, саме із знайомства, хоча ми знайомі вже не один день, місяць, рік. Хтось ввійшов у наше життя недавно, а когось знаємо дуже давно.

Вправа «Знайомство»

Мета: надати уявлення про унікальність та неповторність кожної людини, налаштувати на роботу.

Час проведення: 10 хвилин.

Ресурси: звичайні паперові серветки по одній на кожного учасника.

Хід проведення:

Зараз ми з вами зробимо особистий макет (учасники семінару без підручних засобів роблять силует людини з паперу).

Ведучий роздає кожному учаснику по серветці і дає інструкцію: «Візьміть, будь ласка, серветку в руки, розгорніть її повністю і покажіть один одному. Зверніть увагу на те, що всі серветки однакові. Згорніть серветку навпіл і відривайте так, щоб у вас вийшов силует людини. Тепер розгорніть, будь ласка, свою серветку і покажіть всім. Знайдіть, будь ласка, дві однакові. Інструкція була для всіх однакова, всі робили одні ті самі дії, а серветки виявилися різними у всіх. Так і люди – всі різні, кожен з своїми індивідуальними особливостями

Пропоную вам за допомогою 5 рис охарактеризувати себе (свої основні риси прошу позначити на вашому силуеті).

Один із основних принципів життя без насилля це вміти бути задоволеним тим, що отримав, не заздрити і не жаднічати.

Основна частина

Інформаційне повідомлення «Маршал Розенберг та його теорія ненасильницького спілкування

Ненасильницьке спілкування (ННС, або спілкування співпереживання або спілкування співпраці) – це процес або метод спілкування, розроблений американським психологом д-ром Маршалом Розенберґом (Marshall Rosenberg) на початку 1960-х років. Саме тоді Розенберг сформулював чотири правила спілкування без агресії, спираючись на гуманістичну філософію Махатми Ганді (1869-1948) і на дослідження американського психолога Карла Роджерса (Carl Rogers), засновника методу клієнт-центрованої психотерапії.

Американський психолог, доктор Маршалл Б. Розенбенг, спростував мудрість "милі сваряться - тільки тішаться", створивши новий метод "ненасильницького спілкування". У 1984 р. ним був заснований Центр ненасильницького спілкування з 200 сертифікованими інструкторами, які борються проти вербального насильства в сім'ї.

Розенберг стверджує просту річ: "Слова часто призводять до ран і болю, а метод ненасильницького спілкування допомагає людині навчитися:

1. Висловлювати себе в словах;

2. Почути і зрозуміти іншого . Спілкування в сім'ї або школі, з психологічної точки зору, частіше за все є насильницьким, це прихована боротьба. Наші слова - "місце автоматичної, підсвідомої і найчастіше агресивної реакції стають свідомими відповідями, твердо спираються на повне розуміння того, що відбувається і справжньої позиції партнера".

Принцип ненасильницького спілкування простий - людей вчать об'єктивно описувати ситуацію і висловлювати почуття щодо неї, а також описувати бажану розв'язку і реакцію партнера.

3. Процес виявлення істинних потреб і почуттів дає можливість зробити взаємне спілкування поважним. Люди, і особливо, педагоги, можуть знайти шляхи, як задовольнити потреби інших.

Коли обидві сторони уважно ставляться до потреб іншого, вихід з положення знаходиться дивно легко.

4 ступені моделі ННС.

Чотириступінчаста модель ненасильницького спілкування відома як ОППП: Опис, Почуття, Потреби, Прохання.

1 ступінь : опис. Опишіть ситуацію об'єктивно, утримуючись від суджень.

2 ступінь : почуття. Відчуйте і висловіть свої емоції, що лежать в основі конфлікту.

3 ступінь : потреби. З'ясуйте і сформулюйте, чого ви хочете.

4 щабель : прохання. Пред'явіть свої бажання в вигляді конкретного і здійсненного прохання.

ОППП, хоч і нагадує сумну абревіатуру, є саме способом уникнути будь-якої НП. Ця модель спілкування може використовуватися у вирішенні будь-яких проблем: від подружніх непорозумінь, до конфліктів у школі, до зіткнення амбіцій на роботі і аж до політичних переговорів.

Я - це ти, ти - це я.

Ненасильницьке спілкування базується на емпатії, вмінні психологічно увійти в становище іншої людини. Практикуючи ННС, ви спочатку вчитеся співчувати собі - усвідомлювати свої власні почуття і потреби, - а потім ототожнювати себе з іншими з допомогою висловлювання в бесіді "емпатійних здогадок", наприклад, у відповідь на підвищення тону співрозмовника: "Ви хочете, щоб я вас почула і краще зрозуміла?" - або у відповідь на претензії: "Ти хочеш, щоб я до тебе позалицявся?"

Навіть якщо припущення виявилося помилковим, ви продемонстрували спробу зрозуміти іншу людину, і вона обов'язково відчує тепле ставлення і співчуття, що полегшить розуміння. А вже якщо здогадка виявилася вірною, то можливий і чарівний, миттєвий перелом ситуації на краще.

Звичайно, глибокі прозріння зазвичай все-таки є результатом спільних зусиль, особливо у дорослих з глибоко вкоріненою поведінкою.

Як застосовувати на практиці метод ненасильницького спілкування?

Ненасильницьке спілкування (ННС) - це простий метод прозорої, співпереживаючої бесіди, що складається з усвідомлення чотирьох кроків:

  • Спостереження
  • Почуття
  • Потреби
  • Запити

ННС прагне знайти спосіб дати всім присутнім те, що для них важливо, не використовуючи при цьому звинувачення, образи, сором, примус або погрози. Таке спілкування корисне при вирішенні конфліктів, контакті з іншими людьми, які в даний час, налаштовані на справжні життєві потреби для себе та інших.

Метод ННС спрямований на три аспекти спілкування:

· емпатія до самого себе (глибоке і співчутливе усвідомлення власного досвіду),

· емпатія до іншого (сприйняття іншого з глибоким розумінням /співпереживанням)

· та справжнє вираження самого себе (автентичне вираження, яке може надихнути інших і спонукати до розуміння та співпереживання).

Цей метод є корисним для вирішення конфліктів, встановлення контакту та порозуміння з іншими людьми, для того, щоб жити свідомим життям, «тут і зараз», орієнтуючись на власні потреби та потреби інших.

Метод ненасильницького спілкування дозволяє перетворити будь-яку розмову в ефективний і доброзичливий діалог. Ясність і точність - головний принцип методу ненасильницького спілкування.

Освоївши чотири його основних правила – а це:

1. безоціночне спостереження,

2. усвідомлення своїх (або співбесідника) почуттів,

3. визначення пов'язаних з цими почуттями потреб

4. і висловлювання конкретних прохань,

ми навчимося спілкуватися так, щоб співрозмовник зміг нас почути і зрозуміти. І в результаті спілкування з партнерами і дітьми, учнями і їх батьками, друзями і колегами стане більш ефективним.

Вправа «Інформаційне повідомлення про людину, особистість, індивідуальність»

Мета: надати учасникам інформацію про важливість спілкування ненасильницькими засобами.

Час проведення: 15 хвилин.

Ресурси: плакат із схемою «Людина – особистість – індивіду- альність».

Хід проведення.

Далі ведучий малює схему «Людина – особистість – індивідуальність» та детально пояснює її:

«Непросто пояснити, хто така людина. Це – і біологічна істота, і творець цивілізації, і геній, і злодій, і переможець будь-яких обставин, і вразлива, боязка дитина. Вчений, вчитель, учень, тато, онук, президент – все це може стосуватися однієї людини. Завдання кожної людини – пройти шлях від біологічної істоти до індивідуальності». Людина – біологічний вид, homo sapiens.

Особистість – соціальна істота, активний діяч суспільного розвитку. Характерними ознаками особистості є наявність у неї свідомості, виконуванні нею суспільної ролі, суспільно-корисна спрямованість її діяльності.

Індивідуальність – своєрідне, неповторне поєднання таких психологічних особливостей людини, як характер, темперамент, особливості перебігу психічних процесів (сприймання, пам»ять, мислення, мова, почуттів, волі), особливості її мотиваційної сфери, спрямованості.

Психогеометричний тест Сельми Делінгер

Мета: провести самодіагностику учасників.

Час проведення: 15 хвилин.

Ресурси: аркуш паперу із зображенням 5 геометричних фігур – прямокутника, квадрата, трикутника, зигзага та кола,

При потребі ведучий може коротко проінформувати учасників про особливості психогеометрії. До прикладу, психогеометрія – один із напрямків у сучасній соціально-психологічній практиці. Запропонована американським психологом С. Делінгер класифікація типів особистостей вміщує опис комплексів характерологічних якостей та специфіки поведінки тих або інших людей в повсякденних ситуаціях. Разом з тим, учасникам варто пояснити, що результати, отримані у процесі проведення тесту, потребують підтвердження іншими психологічними процедурами. У будь-якому випадку, необхідно звертатись до фахівця-психолога за професійним тлумаченням.

Хід проведення:

Ведучий пропонує учасникам здійснити самодіагностику, використовуючи психогеометричний тест С.Делінгер. Для цього він дає наступну інструкцію: «Подивіться на п»ять фігур, які зображені на аркуші. Оберіть з них ту фігуру, по відношенню до якої Ви можете сказати: «Це – я! Ця фігура відповідає мені найбільше!». Особливо аналізувати не варто, цінним є перше враження. Якщо ви відчуваєте певні труднощі, оберіть з фігур ту, яка перша привернула вашу увагу. Схематично намалюйте її під номером один. На наступному етапі оберіть із тих фігур, які залишились, ще одну та намалюйте її під номером два. Нарешті, яка фігура вам подобається найменше? Яку з них ви вибрали б останньою? Намалюйте її під номером три.

Перед вами ряд геометричних фігур, за яким можна зробити деякі висновки про особливості вашого характеру, звички, типові форми поведінки, манеру спілкування з людьми тощо. Справа в тому, що ті, хто вибирає певну сукупність фігур, як правило, схожі один на одного за якостями особистості та особливостями поведінки.

Яку б фігуру ви не поставили на перше місце – це ваша основна, домінуюча форма. Зазвичай, ми поводимо себе відповідно до неї.

Друга фігура – основний модулятор, вона доповнює типову поведінку своїми додатковими відтінками.

Варто звернути особливу увагу на третю фігуру. З одного боку, ми буваємо і такими, в ситуаціях, коли самі не подобаємось собі. Тоді ми поводимо себе так, як це характерно для людей, які вибирають цю фігуру в якості домінуючої. З іншого боку, взаємодія з тими, хто вибирає цю фігуру першою, створює для нас найбільші труднощі. Іноді такі люди приваблюють нас, іноді – вкрай неприємні.

Отже, особливості цих людей необхідно знати більш повно. Наше завдання – не тільки інтерпретувати результати виконання проективної психогеометричної методики, але й навчитись визначати типи особистостей за деякими особливостями їх зовнішнього вигляду, спілкування і поведінки. Це дасть можливість більш ефективно організовувати взаємодію з людьми.

Запитання для обговорення:

1. Чи погоджуєтесь Ви з тими результатами, які були отримані?

2. Що про себе нового Ви дізнались?

3. Що вас зацікавило?

4. Які запитання у Вас виникли?

Вправа «Інформаційне повідомлення про емоції та потреби»

Мета: надати учасникам інформацію про емоції та потреби людини.

Час проведення: 20 хвилин.

Хід проведення:

Як я вже говорила, наше суспільство – оцінювальне. Ми завжди оцінюємо зовнішність, вчинки, події, речі тощо. Діяльність людини, її поведінка, завжди викликають позитивне, або негативне ставлення до неї. Це зовнішня оцінка. До нас якось ставляться, ми викликаємо у оточуючих якісь почуття. Стикалися з цим? Так само і кожен момент життя самої людини забарвлений почуттями. Ставлення до дійсності відображається в мозку і переживається як задоволення, або незадоволення, радість, сум, гнів, сором. Такі переживання називають емоціями, почуттями. Наші дії залежать від того, які почуття переповнюють нас зараз.

Емоції та почуття, здійснюють сигнальну та регулюючу функції, спонукають людину до знань, праці, вчинків або стримують її. Дуже важливо для комфортного та ефективного життя розуміти і вміти розрізняти та вербалізувати (називати словами) свої і чужі емоції. Як правило, більшість людей не зовсім контролюють себе і реагують на ситуацію настільки емоційно, що потім соромляться своєї нестриманості. Звичайна відповідь підлітка на запитання дорослого: «Чому ти так зробив?» є: «Я не подумав…». Знайомо?

Зараз ми з вами будемо вчитися «думати», відповідати, а не реагувати.

Емоція – це загальна активна форма переживання організмом своєї життєдіяльності. Розрізняють прості та складні емоції. Переживання, задоволення від їжі, бадьорості, втоми, болю – це прості емоції, вони властиві і людям і тваринам. Прості емоції в людському житті перетворилися на складні емоції та почуття. Характерна ознака складних емоцій полягає в тому, що вони виникають у результаті усвідомлення об’єкта, що викликав їх, розуміння їхнього життєвого значення (наприклад, переживання задоволення від сприймання музики, пейзажу; інтересу до будь якої теми…).

Почуття – це специфічні людські, узагальнені переживання, ставлення до людських потреб, задоволення або незадоволення яких викликає позитивні або негативні емоції – радість, любов, гордість, або гнів, сором, сум, тощо.

Настрій – це загальний емоційний стан, який своєрідно забарвлює на певний час діяльність людини, характеризує її життєвий тонус. Виразно він не спрямований на щось конкретне. Причини настроїв – найрізноманітніші: непідготовленість до діяльності, страх перед очікуваною невдачею, хворобливі стани, приємні звістки, тощо.

Марновірство – віра в прикмети, особливо негативні, викликає пасивність, страх, розладнує психічну діяльність особистості.

Афект – це сильне, короткочасне збудження, що виникає раптово, оволодіває людиною так сильно, що вона втрачає здатність контролювати свої дії та вчинки.

Стрес, як і афект, виникає за напружених умов життя та діяльності, у небезпечних ситуаціях, що виявляються несподівано і потребують негайних заходів.

Пристрасті – це сильні, стійкі, тривалі почуття, які захоплюють людину, володіють нею і виявляються в орієнтації всіх прагнень особистості в одному напрямку, у зосередженні їх на одній меті. Це суттєва сила людини, що енергійно прагне до свого предмета. Має вибірковий характер, виявляється в емоційній, пізнавальній, вольовій сферах, у наполегливості.

Джерелом активності особистості є потреби, під якими розуміють усвідомлення і переживання людиною необхідності в будь- чому, що необхідно в її існуванні і розвитку. Потреба – це нужда будь в чому, що є необхідним для підтримки життєдіяльності організму, людської особистості або соціальної групи, яка виражає залежність від об’єктивного змісту умов їх існування. Потреби людини залежать від процесу її виховання в широкому сенсі слова, тобто процесу прилучення до світу людської культури, представленої як предметно (матеріальні потреби), так і функціонально (духовні потреби). Існує декілька класифікацій потреб: за сферами діяльності (потреби в праці, спілку- ванні, пізнанні, відпочинку); за об’єктом (потреби матеріальні, духовні, естетичні тощо); за їх функціональними ролями (потреби домінуючі та вторинні, стійкі та ситуативні, центральні та перефиричні тощо). Потреби – передумова та результат будь-якої діяльності людини. Тому потреби виступають як основні регулятори поведінки, визначають направленість мислення, почуття волі людини. У людини процес задоволення потреб виступає як цілеспрямована діяльність.

Вправа «Інформаційне повідомлення про систему ненасильницького спілкування (ННС) Маршала Розенберга, що презентує модель спілкування Вовків, модель спілкування Жирафів»

Мета: надати учасникам інформацію про систему ненасильницького спілкування (ННС) Маршала Розенберга, презентувати модель спілкування Вовків, модель спілкування Жирафів.

Час проведення: 20 хвилин.

Ресурси: фліпчарт, ватман, маркер, таблиці.

Хід проведення:

Маршал Розенберг – засновник міжнародного «Центру ненасильницького спілкування», відомий спеціаліст з уладнання конфліктних ситуацій. Виріс він сам на неспокійних вулицях Детройта. Мабуть, звідти ідея – навчитися і навчити інших спілкуватися комфортно, без насильства, так, щоб це спілкування давало можливість для встановлення довірливих, чесних, відкритих і приязних стосунків з оточуючими.

Він започаткував навчання ненасильницькому спілкуванню, використовуючи гру про Вовків і Жирафів. Вивчаючи Вовчі звички, протиставляючи їм відкритість та чуйність Жирафів, дітям легко опанувати більш ефективні поведінкові стратегії. Автор більше 30 років викладав на практиці цей метод вчителям, батькам, менеджерам, лікарям, юристам… більш ніж в 40 країнах світу.

Чим так приваблює ця модель?

Позиція ВОВКА Позиція ЖИРАФА
Агресивна поведінка Доброзичливість
Негативне світосприйняття та прогнозування майбутнього Позитивне світосприйняття та прогнозування майбутнього
Опір, захист, оцінка Налаштованість на контакт
Маніпуляція Задоволення своїх потреб та оточення
Домінування Чуйність, емпатія
Ти-повідомлення Я-повідомлення
Нав»язування своєї позиції Розуміння себе і бажання зрозуміти іншого
Негативна інтерпретація фактів Безоцінкове сприйняття фактів
Автоматичне реагування на ситуацію Співчутливий аналіз ситуації

Вовки постійно відчувають напад, докір, звинувачення і реагують ударом на випередження.

Жирафи доброзичливі самі, чутливі до інших і чекають від інших контакту.

Сприйняття дійсності у них вкладається в 4 моделі:

В о в к Ж и р а ф

1 – про себе: «Зі мною щось не так!» 3 – про себе: «Що я відчуваю?

Що мені потрібно зараз?»

2 – про інших: «З тобою щось не так!» 4 – про інших: «Що він зараз

відчуває? Що йому потрібно зараз?»

Від цих позицій залежить наше сприйняття дійсності і наша подальша поведінка. Більш звичні для нас 1 і 2 позиція, бо ми виросли в ситуації оцінювання і діємо автоматично. Конфлікти часто виникають саме через автоматичну негативну оцінку ситуації. Усвідомлення цих позицій – перший крок на шляху поліпшення стосунків. Другий крок – відпрацювання навичок позитивного сприйняття, самоусвідомлення.

Запитання для обговорення:

1. Чи зустрічали Ви такі моделі спілкування?

2. Яку модель Ви самі використовуєте?

3. Який стиль, на Вашу думку, більш ефективний? Чому саме?

4. Яка модель, на Вашу думку, придатна для встановлення довготривалих стосунків?

5. Чи важливі, на Вашу думку, гарні стосунки з іншими людьми? З ким саме? Наведіть приклад із власного життя?

6. Чи є бажання опанувати навички ефективного спілкування?

Вправа «Інформаційне повідомлення про стиль спілкування Вовка:

Вовк живе у ворожому світі хижаків, де все зрозуміло і конкретно: якщо не ти з’їси, то тебе з’їдять. Він точно знає, що правильно, а що – ні. Він впевнений, що його бачення ситуації справедливе для всього і всіх, що йому належить монополія на правду. Вовк охоче раз’яснить оточуючим про їхнє хибне сприйняття ідеалу і неправильну діяльність, при цьому він впевнений, що допомагає встановленню істини. Йому здається, що застерігаючи та погрожуючи наслідками, він вказує оточуючим на свою об’єктивність сприйняття реальності. Вовки добре «прораховують» ситуацію і не довіряють почут- тям. Вони бояться здатись смішними, або втратити контроль над ситуацією. В світі вовків є тільки конкуренція і боротьба, переможці і переможені. Цілі виправдовують засоби. Переможцям належить світ. Вовки впевнені, якби оточуючі були розумнішими і діяли «як належить», то світ був би ідеальним. Вони готові навчити всіх, як правильно діяти.

Вовче навчання:

1. Негативна оцінка та вказування на недоліки. Постійна критика. В хід ідуть образливі інтерпретації, характеристики, діагнози. Викрити, вказати, викликати почуття провини і сором.

2. Обов‘язкове знаходження причини власних невдач ззовні.

3. Погрози.

4. «Ти повинен».

5. Негативне порівняння.

Ми не маємо необхідності вчитись у школі Вовка, тому що в сучасній культурі мова Вовка значно ближча і зрозуміліша кожному з нас. Ми живемо в світі суперництва і конкуренції. Нас з дитинства вчать бути першими і перемагати. Але життя доводить, що бути першим – не значить бути щасливим. Ми перемогли, але навіть підкорюючись, партнер готує втечу, або контрудар. Контакт не складається, і вигравши тактично, Вовки платять відсутністю дружби, приязних стосунків і самотністю. Вовки і раді діяти інакше, але не вміють, а вчитися бояться, бо можуть здатись смішними (в розумінні Вовка, смішний – значить невдаха). Розбиратися в своїх почуттях Вовку боляче і страшно, як правило, ці почуття негативні: вина, гнів, сором. Про свої потреби Вовки теж не дуже обізнані і задовольняють єдину – домінують.

Вправа «Інформаційне повідомлення про стиль Жирафа»

Мета: надати інформацію учасникам тренінгу про стиль спілкування Жирафа.

Час проведення: 20 хвилин.

Ресурси: Додатки 4 – 7.

Хід проведення:

Жирафа М.Розенберг вибрав символом ненасильницького спіл- кування тому, що ця істота має найбільше серце серед усіх тварин, а його довга шия дозволяє споглядати ситуацію зверху. Ми пропонуємо розглядати Жирафа в контексті, який був прийнятий нашою культурою – це тварина красива, сильна, шляхетна, гнучка, спокійна, врівноважена, не хижак, швидко бігає, за всім спостерігає з висоти свого росту.

Ведучий може привести як приклад вірш М.Гумільова «Жираф»:

Сегодня, я вижу, особенно грустен твой взгляд

И руки особенно тонки, колени обняв.

Послушай: далёко, далёко, на озере Чад

Изысканный бродит жираф.

Ему грациозная стройность и нега дана,

И шкуру его украшает волшебный узор,

С которым равняться осмелится только луна,

Дробясь и качаясь на влаге широких озер.

Вдали он подобен цветным парусам корабля,

И бег его плавен, как радостный птичий полет.

Я знаю, что много чудесного видит земля,

Когда на закате он прячется в мраморный грот.

Я знаю веселые сказки таинственных стран

Про чёрную деву, про страсть молодого вождя,

Но ты слишком долго вдыхала тяжелый туман,

Ты верить не хочешь во что-нибудь кроме дождя.

И как я тебе расскажу про тропический сад,

Про стройные пальмы, про запах немыслимых трав.

Ты плачешь? Послушай... далёко, на озере Чад

Изысканный бродит жираф.

Стиль Жирафа в контексті нашого тренінгу передбачає:

• розуміння своїх почуттів і потреб;

• емпатію, співчуття по відношенню до оточуючих;

• намагання зрозуміти потреби інших.

Спираючись на самопізнання, Жираф може (і хоче!) краще зрозуміти іншого. Його цікавить конкретика, ситуація «тепер і зараз». Головне для нього – встановлення і збереження стосунків, а не ситуативна перемога. Користується Жираф технікою, яка складається з чотирьох кроків. Родзинка техніки – позитивна внутрішня позиція: безоцінково говоримо про свої почуття з приводу фактів і при цьому слухаємо і чуємо іншого.

Таблиця М. Розенберга з книги «Язык жизни – ненасильственное общение»

Моє відношення до себе Відверто виражаю свій стан, нікого не звинувачую і не критикую
Моє відношення до інших Емпатично сприймаю твій стан, не реагую на звинувачення і критику

Процес ненасильницького спілкування (ННС) :

Крок 1. Спостереження

-Що з того, що я спостерігаю (безоцінково побаченого, почутого, згаданого) сприяє або не сприяє моєму благополуччю

- Що з того, що ти спостерігаєш (безоцінково бачиш, чуєш, згадуєш) сприяє або не сприяє твоєму благополуччю

Крок 2. Почуття

- Що я відчуваю (емоції, а не думки) в зв’язку з тим, що я спостерігаю

- Що ти відчуваєш (емоції, а не думки) в зв’язку з тим, що ти спостерігаєш

Крок 3. Потреби

-Яка моя потреба (не забаганка) визначає мої почуття. Чітко називаю те, що має покращити моє життя, але нічого не вимагаю

-Яка твоя потреба (не забаганка) ви- кликає твої почуття. Емпатично сприймаю те, що повинно покращити твоє життя і не чую ніяких вимог

Крок 4. Відкриті прохання

- Конкретні дії, які б я схвалив

- Конкретні дії, які би ти схвалив

Алгоритм дій Жирафа за Сереною Руст:

Перший крок Сталася подія, що викликала негативну емоцію – зупинись! Запитай у себе: «Що я бачу, або чую? Про що мова?» – це спостереження (Вовк би вже проінтерпретував «Цей нездара спеціально….. «Різниця між спостереженням і оцінкою, як між диханням і укусом» (Еліас Канетті). Формула для спостереження: «Коли я бачу, чую..» (що саме?).

Другий крок Тренуємося у визначенні свого почуття і зупиняємо своє бажання негайно інтерпретувати почуте і побачене. Виходимо з того, що хоч інша людина і могла спровокувати мій стан, істинна причина моїх почуттів знаходиться в моєму внутрішньому стані. Треба розрізняти емоції і почуття – інтерпретації (останні виникають при змішуванні своїх почуттів з моральним осудом інших). (Дивись в Додатках 4 – 6 списки почуттів та почуттів-інтерпретацій у викладенні Серени Руст). Ідентифікувати почуття легше, якщо прислухатися до своїх фізичних відчуттів («важко на серці», «ніби кип’ятком ошпарений», «ніби вдарений током», «у горлі сльози», «горло перехопило», «руки опускаються»). Дослухавшись до від- чуттів, ми зможемо зрозуміти «я схвильована, налякана, стурбована…», або «я зацікавлена, приємно здивована, радісна…». Потрібне вміння, щоб знайти назву почуттям, за допомогою яких можна змалювати власний стан, і при цьому не виставляти претензій оточуючим, що вони призвели вас до цього. Так ми дамо можливість партнеру вислухати нас відкрито, не захищаючись і не виправдовуючись, не готуючись до контрудару.

Перший і другий кроки покажуть нам зв’язок обставин, між тим, що ми бачимо і чуємо та нашими (тільки нашими!) емоціями з цього приводу. Відповідальність за свої емоції – на мені самому. Таким чином: «Коли я бачу-чую…( що саме), я відчуваю справжнє…», а не «тому що ти…, я бачу…і відчуваю…».

Третій крок Чого я потребую саме зараз? (Додаток 7 список потреб у викладенні Серени Руст). Наші емоції, як різнокольорові лампочки-детектори, підключені до енергоносіїв – наших потреб. Говоримо зараз про основоположні потреби – в безпеці, розумінні, повазі, незалежності, свободі, рівноправності, цілісності, автентичності… Потреби різні люди задовольняють по-різному, але зараз мова не про стратегії, а про істинні мотиви. Оскільки у партнерів по спілкуванню принципово одні і ті ж потреби, то вони можуть при бажанні порозумітися! Спочатку – контакт, потім – взаємодія! «Коли я бачу-чую…., я відчуваю…, тому що мені дуже важливо….»

Четвертий крок Що саме може інша людина (або я сама!) зробити тут і зараз для того, щоб задовольнити мою потребу (при цьому безумовно реалізуючи і свої власні). Прохання тим відрізняється від вимоги, що від прохання можна відмовитись без страху і вини. Прохання можна обговорювати, уточнювати. Якщо виконуючи прохання ви не відчуваєте задоволення і радості – щось не так з розумінням потреби.

Стиль Жирафа опанувати не легко, але цілком можливо. Обов’язкова якість Жирафа – емпатія. Емпатія в ННС –шанобливе розуміння переживань іншого.

Вправа «Коли я...»

Мета: відпрацювати навички висловлюватися за алгоритмом ННС, сприяти створенню позитивного мікроклімату.

Час проведення: 10 хвилин.

Ресурс: м’яч.

Хід проведення:

Учасники стають у коло. Ведучий пропонує, починаючи з нього, описати якусь ситуацію, визначити свою емоцію, потребу за алгоритмом М.Розенберга (наприклад, «коли я запізнююсь, я тривожусь, тому що в мене є потреба бути пунктуальною») і передати м’яч іншому учаснику. Алгоритм: подія – почуття – потреба (про четверту складову: прохання – лише нагадуємо учасникам, але не використовуємо).

Вправа «Переклад з мови Вовка на мову Жирафа»

Мета: відпрацювати навички ННС.

Час проведення: 15 хвилин.

Ресурси: виписані фрази на окремому аркуші паперу для кожного учасника; алгоритм ННС (виставлений на фліпчарті), Додаток 8.

Хід проведення :

Кожному учаснику дається фраза мовою Вовка і пропонується перекласти її на мову Жирафа.

Наприклад: Син каже мамі: «Ти примусила мене снідати, і я спізнився на урок!» (перекладання відповідальності). Приклад «перекладу»:

- «Я чекаю на сніданок і нервуюсь, що спізнюся в школу, а мені саме сьогодні потрібно бути вчасно! Можна, я візьму з собою бутерброд?” (подія – почуття – потреба – прохання).

- Якщо я буду прибирати постіль, то спізнюся до школи! (перекладання відповідальності).

- Я дала тобі зошит вчора, і тому не зробила завдання! (перекладання відповідальності).

- Зробив би вчасно уроки, мав би вільний час для футболу (повчання).

- Мені зовсім нецікаво, як тебе вчора лаяла вчителька (об- ривання на півслові).

- Чого ти сумуєш, у тебе будуть ще кращі друзі (недоречне втішання).

- Вела б себе скромніше, не мала б неприємностей (порада, при- хована критика).

- Вкрали мобілку? А ось у мене був випадок... (переведення уваги на себе).

- Вкрали гаманець? А я тобі казала, не клади його до задньої кишені! (повчання, прихована критика).

- Що ти собі думаєш, купив нову мобілку і став крутим? (крити- ка і прихована образа).

-Ти безсовісний, я цілий день кручусь на роботі, а ти навіть хлі- ба не купив (ярлик, прихована образа).

-Ти віддав зошита з математики кому? Чому? Коли він поверне? (допитування).

- Якщо ти ще раз запізнишся з прогулянки додому, я тебе більше нікуди не пущу (погроза).

- Треба менше базікати по телефону, краще б робив уроки! (нав’язування повинностей)

Заключна частина

Шановні колеги!

Ось час проведення нашого семінару вичерпано. Сподіваюся, що він хоч чимось вам запам»ятається, адже пройшов він досить активно. А на згадку я роздам Вам пам»ятки про цей семінар.

Пропоную завершити його не забуваючи про себе – любимих. Тому на закінчення пропоную ще одну вправу.

Вправа «Як допомогти собі?

1. Стародавні мудреці говорять: «Неможливо позбутися хронічного захворювання, поки не зміниш своє мислення!» Тому пропоную кожному замислитися, чи знаєте ви себе. А відповідь проста – для цього треба ПІЗНАТИ СЕБЕ.

2. Знайдіть для себе улюблене заняття, яке поряд з фізичним задоволення, приноситиме вам ще й моральне. Пропоную озвучити, чим ви розслабляєтеся:

· Займіться спортом будь-яким ( басейн, біг, фізична зарядка, гімнастика, волейбол, теніс,

· Зміна обстановки (подорожі (будь-які) далекі й близькі, одноденні або ж багатоденні)

· Улюблене заняття: вишивання, в»язання, малювання, кулінарія,

· Їда або ж просто ресторан або кафе

· Танці, музика

· Банька

· Читання, телебачення, кіно

· Город, грядочки тощо

· Природа

· Усамітнення

Пам»ятайте: головне – ДОЗВОЛЯТИ СОБІ!

ВМІТИ ЗНАЙТИ ЧАС ДЛЯ СЕБЕ!.

Наша робота надзвичайно складна, адже окрім передачі знань ми повинні ще й виховувати. Виховувати перш за все ЛЮДИНУ.

І головне – власним прикладом. Тому, перш ніж змінювати когось, треба змінитися самому. Почніть із себе, і тоді ваші учні, рідні і близькі люди потягнуться до вас, стануть у своїх діях стриманішими, а у рішеннях – виваженішими.

ХАЙ ЩАСТИТЬ!

Алгоритм для використання ННС в спілкуванні

1. Описуємо факт, що спровокував ситуацію. Спостерігаємо, намагаємость виокремити тему конфлікту. Де я сам? За що «зачепився» мій співбесідник? Що побачив, почув, відчув, додумав я? А він? Навіщо мені ця розмова? А йому?

2. Які почуття пробудилися в кожному з нас в даний момент? Наприклад: мені цікаво, приємно, радісно…

3. Які з моїх потреб є джерелом цих почуттів? Наприклад: в мене є потреба в контакті, впевненості…

4. Що саме я хотів би зробити, або що по моїм уявленням може зробити мій партнер, аби допомогти мені реалізувати ці потреби? Наприклад: вислухати уважно, дійти згоди, подумати над ситуацією…

Додаток 1. Портрет Маршала Розенберга

Додаток 2 Психогеометричний бланк Характеристика типів особистості

«КВАДРАТ» Відрізняється працелюбністю, старанністю, терпінням, методичністю та акуратністю. Зазвичай високоякісний спеціаліст в своїй галузі. Під час сприйняття інформації орієнтується на деталі та дрібниці, цифри та факти. Сильна сторона – розумовий аналіз. Ніколи не вгадує результат, але вираховує його. При цьо- му діє логічно і послідовно. Під час прийняття рішень деталь- но розглядає всі варіанти. Серйозний, практичний, економний. Надає перевагу життю, розпланованому та впорядкованому до дрібниць. «Все повинно бути на своїх місцях, все повинно відбуватись в свій час», – таке уявлення квадрата про порядок. Точно дотримується всіх правил та інструкцій. Часто через надмірну пристрасть до аналізу всіх подробиць проблеми буває неоперативним у своїх рішеннях. Не любить ризикувати. Проте всі свої рішення виконує довершено точно. Під час виявляє зайву педантичність і раціональність. В спілкуванні уникає ситуацій, пов’язаних з бурхливими проявами емоцій. Сухість та холодність заважають швидкому встановленню особистих контактів. Зовнішній вигляд – консервативний, охайний. Одяг, що називається, «типовий» для людини його статусу та професії. Мова «квадрата» повільна, ґрунтовна, логічна. Жести точні, скупі. Пози нерідко скуті, напружені.

«ТРИКУТНИК» Характерна тенденція до лідерства. Схильний до конкуренції. Впевнений у собі, рішучий, нетерплячий, подекуди нетерпимий та категоричний. Дуже важко визнає свої помилки. Імпульсивний, із задоволенням ризикує. Честолюбний. Орієнтований на кар’єру, успіх у оточення. Якщо для «квадрата» справа честі – зробити свою роботу як найкраще, то для «трикутника» головне – перевершити інших, дістати високого статусу і пов’язаних з ним привілеїв. Особливість мислення – вміння сконцентруватись на головному, на суті проблеми. Детального аналізу можливих варіантів, як попередній знак не робить. Пошук найбільш ефективного рішення зводиться до вибору найкращого з двох-трьох перспективних варіантів. Прагматик. В будь-якій справі перш за все думає про особистий зиск, доречі, не обов’язково матеріальний. Домінуюча установка – на перемогу, виграш, успіх. Азартний. Досить егоцентричний, яскраво виражена направленість на себе. Енергійний. Дотепний. Блискучий оратор. Має високу працездатність. Комунікабельний. Імідж успішної людини. Зовнішній вигляд модний, елегантний, класичний. Мова «трикутника» зрозуміла, коротка, швидка, логічна. Пози ненапружені. Жести широкі, виразні, впевнені.

«КОЛО» Передусім зацікавлений в добрих міжособистісних відносинах з оточуючими. Доброзичливий. Вища цінність для нього – люди та їхнє благополуччя. Організує своє життя в повній відповідності з гаслом Кота Леопольда з дитячого мультика. Великий комунікатор. Володіє високою чуттєвістю та розвину- тою емпатією. Здатен відчувати чужі радість та біль як особисті. В спілкуванні здатен до невілювання кордонів між діловими та особистими відносинами. Впевнений в тому, що колег потрібно перетворити на друзів. В конфліктах йде на поступки, піддається. В поведінці – не- рішучий. Досить емоційний. Сентиментальний. Інколи схильний до меланхолії, звинувачує себе в нещастях оточуючих. Частіше безтурботно веселий, ніж зажурений та замислений. Щедрий, з радістю робить подарунки, піклується. Твердий в питаннях мора- лі. Вкрай чутливий до порушень принципу справедливості. Має здібності до вмовляння, переконання. Балакучий. Мислення «кола» образне, інтуїтивне, емоційно забарвлене. Зовнішній вигляд неофіційний, недбалий. «Коло» надає пере- вагу светрам та джемперам замість класичних костюмів з краватками. Мова заспокійлива, яка розслаблює, має непослідовні ухиляння від головного. Улюблений жанр «кола» – «розповідь в розповіді». Привітання підкреслено доброзичливе. Часта посміш- ка. Нерідкі компліменти. Останні, на відміну від «трикутників», не орієнтовані зазвичай на досягнення особистого зиску і не де- монструють того, «які фрази він вміє придумувати»… Пози розслаблені. Жести вільні, плавні.

«ЗИГЗАГ» Яскраво виражена креативність, прагнення до творчості. Спрямований в майбутнє. Мрійник. Одержимий своїми ідея- ми. Ентузіаст. Часто інтелектуал. Сприймає все нове, схильний бачити світ в постійній зміні. Мислення дуже образне, інтуїтивне, мозаїчне. «Зигзагам» подобається комбінувати абсолютно різні ідеї і створювати на цій основі щось нове, оригінальне, його думка робить шалені стрибки. Характерна концептуальність. Якщо інші знаки живуть в світі людей і речей, то «зигзаг» – в світі ідей і концепцій. Нерідко нехтує в своїх судженнях деталями. Цифри та факти необхідні йому тільки як стрибок до нової ідеї. Часто поверховий. Схильний до вибудовування спрощеної картини світу, через що де- коли помиляється і в людях, і в справах. Інтереси безкінечно роз- кидані. Недисциплінований. Надає перевагу самостійній роботі. Непрактичний. Відрізняється байдужістю в фінансових питаннях. «Зигзагу» інколи не вистачає «політичності». Готовий «різати правду в очі», точніше, говорити те, що йому ввижається правдою. Дотепний. Гострий на язик. В спілкуванні охоче демонструє «філософію бунтаря». Зовнішній вигляд недбалий, подеколи неохайний. Іноді – екстравагантний та супермодний. Мова непослідовна з точки зору інших (має внутрішню послідовність, яка зрозуміла лише цьому «зигзагу»). Говорить яскраво, образно, захоплено про те, що для нього ці- каво. Пози швидко змінюються, ненапружені. Жестикуляція жвава.

«ПРЯМОКУТНИК» На відміну від інших знаків приналежність до «прямокутника» менш стабільна. Це тимчасова форма особистості, яка вини- кає в кризові періоди людини. Різкі зміни професійного статуса, напруженість в сімейних стосунках, загострення хвороби, довго- тривалий стрес, проблеми особистого життя можуть перетворити будь-кого з нас в «прямокутник» на термін від декількох годин до декількох місяців. Якими ж ми стаємо тоді? Основним психічним станом цього знаку є стан збентеження, заплутаності, невизначеності. Як наслідок, яскраво виражена внутрішня напруга, емоційне збудження. Вчинки досить непослідовні та непередбачені. Відчувається невпевненість в собі. Довірливий, піддається навіюванню, іноді наївний. Максимально відкритий до всього нового. Допитливий, наполегливий в тих ситуаціях, де сподівається знайти вихід з ситуації, що склалася в стані справ. Інколи сміливий до безтями. Забудькуватий. Схильний губити речі. Непунктуальний. Частіше ніж інші «прямокутник» схильний до застуд та травм. Стає мимовільним учасником різного роду інцидентів. В роботі швидко стомлюється. Часто приймає рішення або поспішні, або спізнілі. Готовий перекласти свою провину на інших, безпідставно крити- кувати їх. Єдиний, мабуть, знак, який надає перевагу новим друзям над старими (вони буцім-то «краще знають його»). В спілкуванні схильний імітувати поведінку інших («приміряння ролей»). Зовнішній вигляд мінливий, недбалий, не в тон ситуації. На робочому місці зазвичай безлад. Мова невпевнена, плутана, не- ритмічна. Часто незграбний. Жести різкі, нервові, незакінчені. Бігаючий погляд. Особливості поведінки тих чи інших знаків в різних ситуаціях

Ставлення до спорту

Квадрат Спорт – це частина здорового способу життя; займатись ним необхідно вміру та регулярно. Трикутник Це перш за все протиборство, конкуренція; в спорті важливіше перемагати, ніж барти участь.

Коло Це скоріш спілкування, спосіб весело провести час разом з друзями, форма спільного відпочинку.

Зигзаг Більшість зі всіх видів спорту надає перевагу інтелектуальним; якщо шахмати – спорт, то багато «зигзагів» завзяті спортсмени.

Прямокутник Спортивні захоплення, як і будь-які інші, постійно міняють- ся, недовгочасні.

Ставлення до роботи

Квадрат Дисциплінований, старанний, методичний, консервативний, надає перевагу чіткому режиму дня, чітким інструкціям. Трикутник Енергійний, честолюбний, періоди бурхливої ділової активності змінюються періодами відпочинку, потім знову одержимий роботою. Коло Захоплений громадською діяльністю, «командний гравець», режим дня дуже гнучкий, дещо дезорганізований. Зигзаг Не схильний до рутинної, систематичної діяльності, надає перевагу вільному режиму, творчим формам праці, дисциплінованістю не відзначений. Прямокутник Нестабільний, непослідовний, інколи недбалий та неуважний; заклопотаний своїми проблемами; від стану млявого спокою здатен різко перейти до тимчасової активізації; часто наслідує стиль діяльності інших.

Поведінка у конфліктах

Квадрат Ухиляння від зіткнення, уникання, намагання спиратись на логіку, знижувати рівень емоційного напруження. Трикутник Конкуренція, активна атака, пряма конфронтація, однак при зустрічі противника, який по силі перевищує, вдається до тактики компроміса; гарячність і рішучість. Коло Поступливість, намагання зберегти добрі відносини, нерідко при- носить в жертву частину власних інтересів, шукає компроміси. Зигзаг Бажання за будь-яку ціну уникнути втягнення в конфлікт, який не є суттєвий, актуальний, поряд з цим схильність до активної та безкомпромісної боротьби до повної перемоги, якщо предмет зіткнення має особливу значимість. Прямокутник Уникання відкритої конфронтації через превалювання внутрішніх проблем, нервозність, збудженість, легкість зараження чужими емоціями, непередбаченість поведінки в напруженій ситуації.

Причини основних психогеометричних конфліктів

Квадрат / Зигзаг Відмінність в організованості та впорядкованості, по суті, найдисциплінованіший знак стикається з найнедисциплінованішим, самий раціональний з найбільш імпульсивним та мрійливим.

Трикутник / Коло Відмінність в спрямованості особистостей: егоїзм і альтруїзм, категоричність і авторитарність одного проти чутливості та доброзичливості іншого.

Трикутник / Трикутник Однаково сильні установки на перемогу та успіх.

Трикутник / Зигзаг Перший вважає свого опонента розкиданим, поверховим та несерйозним, другий – авторитарним егоїстом та занадто прагматичним.

Квадрат/ Коло Відмінності в спрямованості особистостей: у першого – на виконання завдання, роботу; у другого – на спілкування, емоційне благополуччя; крім того відбиваються і неспівпадання емоційного плану (сухість та холодність проти чутливості і експансивності).

Прямокутник/ Всі інші Непередбаченість поведінки «прямокутника» максимально ускладнює взаємодію з ним для представників будь-якого знаку.

Способи ефективного подання інформації

Квадрат Дані необхідно викладати послідовно, об’єктивно, логічно, спираючись на цифри та факти, уникаючи емоцій.

Трикутник Впливає на враження інформація витончена, стиснута до мінімуму, подана як єдино правильний спосіб вирішення проблеми.

Коло Інформація емоційно забарвлена нашим особистим ставленням до неї та ставленнями інших людей.

Зигзаг Інформація, в правильність якої щиро віримо, подана як нове, унікальне, революційне вирішення проблеми.

Прямокутник В залежності від особливостей їх актуального стану, але завжди впевнено.

Додаток 4 Список № 1

Почуття, які вказують на реалізовані потреби

Натхненний Схвильований Окрилений М’який Радісний Довірливий Захоплений Співчутливий Жвавий Ніжний Веселий Зацікавлений Повний ентузіазму Уважний Енергійний Активний Виразний Заінтригований Мотивований Усвідомлений Задоволений Натхненний Зачарований Творчо налаштований Вдячний Відкритий Шанобливий Товариський Щасливий Невимушений Заспокоєний Чутливий Приємний Відданий Спокійний Здивований Розкутий Бадьорий Невимушений Сміливий Впевнений Впевнений Доброзичливий Незалежний Задоволений Сильний Чуйний Повний сил Зворушений Сконцентрований на чомусь

Додаток 5 Список № 2

Почуття, які вказують на нереалізовані потреби

Насторожений Втомлений Тривожний Зморений Зляканий Безсилий Вражений Виснажений Приголомшений Слабкий Безсилий Байдужий Нерішучий Незадоволений Сором‘язливий Сумний Ніяковий Пригнічений Пригноблений Засмучений Розлючений Знесилений Обурений Зажурений Роздратований Нещасний Напружений Неспокійний Неприродний Стурбований Самотній Збитий з пантелику Закомплексований Нервовий Загублений Нетерплячий «Паралізований» Незадоволений Безпомічний Невпевнений Безпорадний Вразливий Нерішучий

Додаток 6 Список № 3

Слова, які називають скоріше інтерпретації, ніж почуття

Часто ми використовуємо форму: «Я відчуваю себе (таким)». Або: «В мене таке відчуття, нібито …». При цьому ми називаємо не відчуття, а оцінку або інтерпретацію того, що робить інша людина. Отже, «Я відчуваю, що …»: • мною нехтують. • на мене нападають. • мене експлуатують. • мені не дають проходу. • мене ображають. • мене обдурюють. • мене використовують. • мене звинувачують. • мене поставили в не зручне становище. • мене принижують. • мене зв’язали по руках і ногах. • мене примусили. • мене обдурили. • щось зробили в мене за спиною. • мене ігнорують. • мною маніпулюють. • мою довірливість використовують. • мене не розуміють. • мою думку не вважають. • мене не сприймають серйозно. • до мене не прислуховуються. • мене не бачать. • мене не поважають. • мене не підтримують. • мене не розуміють. • мене не цінять. • мене хочуть знищити. • мене провокують. • мене вважають винною. • через мене переступають. • мене вважають незначною. • зі мною не бажають спілкуватись. • на мене «тиснуть». • мене притискують .• мене не розуміють. • мене вважають недостойною. • наді мною насміхаються. • мене «силують». • мене кидають. • мною нехтують. • мене невірно розуміють. • мене вважають неважливою. • мене зрадили. • мене вважають непотрібною. • мені відмовили.

Додаток 7 Список № 4

Потреби

Пильність Самозбереження Ініціативність Любов Естетика Людяність Уважність Співчуття Щирість Близькість Взаємодія Відкритість Врівноваженість Повага Автентичність Спокій Незалежність Самовизначення Рух Самореалізація Усвідомленість Відповідальність за себе Вдячність Самовиражений Ефективність Впевненість Причетність Безпека на психологічному та фізичному рівнях Емпатія Сенс Саморозкриття Захист Розрядження Сексуальність Розвиток Задоволення Досвід Духовність Відпочинок Структура Свято Глибина Свобода Підтримка Злагода Відповідальність Цілісність Обов’язковість Захищеність Контакт Здоров’я Довіра Єднання Розуміння Щастя Ріст Гармонія Потреба бути почутим Власна унікальність Природність Бездоганність Теплота Інтимність Визнання Натхнення Знання Конкретність Необхідність бути оціненим по заслузі Конгруентність Приналежність Творчість

Додаток 8

Алгоритм для використання ННС в спілкуванні

1. Описуємо факт, що спровокував ситуацію. Спостерігаємо, намагаємость виокремити тему конфлікту. Де я сам? За що «зачепився» мій співбесідник? Що побачив, почув, відчув, додумав я? А він? Навіщо мені ця розмова? А йому?

2. Які почуття пробудилися в кожному з нас в даний момент? Наприклад: мені цікаво, приємно, радісно…

3. Які з моїх потреб є джерелом цих почуттів? Наприклад: в мене є потреба в контакті, впевненості…

4. Що саме я хотів би зробити, або що по моїм уявленням може зробити мій партнер, аби допомогти мені реалізувати ці потреби? Наприклад: вислухати уважно, дійти згоди, подумати над ситуацією…

Кiлькiсть переглядiв: 3544

Коментарi